SEJARAH SINGKAT DATANGNYA BERITA INJIL DI NIAS
|
SEJARAH SINGKAT DATANGNYA BERITA INJIL DI
NIAS |
WAÖWAÖ WA’ATOHARE DURIA SOMUSO DÖDÖ BA DANÖ
NIHA |
|
Pengantar Saudara-saudara
seiman di dalam Kristus Yesus. Firman Tuhan berkata: ”Karena begitu
besar kasih Allah akan dunia ini, sehingga Ia telah mengaruniakan Anak-Nya
yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak binasa,
melainkan beroleh hidup yang kekal” (Yohanes 3:16). Kasih
Allah di dalam Yesus Kristus tersebut telah melawat dan menyelamatkan
masyarakat Nias melalui kedatangan missionaris yang berhasil membawa Ono Niha
ke dalam Terang Kristus, yakni Ludwig Ernst Denninger dan misionaris lainnya,
yang diutus oleh badan Misi RMG – Jerman. Kita di BNKP telah menjadikan bulan
september sebagai ”Hari Raya Misi & HUT BNKP” dan dirayakan sebagai ”Hari
Raya Gerejani”, karena pada tanggal 27 September 1865, Denninger menginjakkan
kakinya di Pulau Nias untuk membawa Kabar Baik, Injil yang membebaskan dan
menyelamatkan, dan sesuai mukadimah Tata Gereja bahwa BNKP tumbuh dari
Pekerjaan Pekabaran Injil sejak Denninger dan misionaris lainnya. |
Famörögö Ya’ami
ira talifusö, si sara lala wamati ba khö Keriso Yesu. Imane Taroma Li Lowalangi: ”Simanö sa
wa’omasi Lowalangi nösi gulidanö, no ibe’e Nono-Nia andrö si ha sambua, ena’ö
lö tekiko dozi samati khö-Nia, ena’ö so khöra wa’auri si lö aetu” (Yoh 3:16) Fa’omasi
Lowalangi ba khö Yesu Keriso, no ofeta ba danöda ba wangorifi ya’ita Ono
Niha, ya’ia ba wa’atohare tenge-tenge Mboto Zanuriaigö Turia Somuso Dödö,
soroi Geremani nifotöi RMG, ya’ia zotöi Ludwig Ernst Denninger awö ndra
tenge-tenge tanö bö’ö si no molohe haga Keriso ba soida Ono Niha. Ya’ita
ba BNKP, no hasara dödö wamali’ö mbawa si siwa tobali ”Owasa Misi & Hari
Ulang Tahun BNKP”, ba tafalua wuawua dödö, me ba zi 27 mbawa si Siwa 1865, ba
da’ö ihundragö Danö Niha Denninger, ba wolohe Turia Somuso dödö, sangefa’aö ba
sangorifi ya’ita; ba faudu ba Mukadimah Tata Gereja, ifaduhu’ö BNKP wa fe’aso
BNKP no moböröta moroi ba halöwö Fanuriaigö Turia somuso dödö nifalua
Denninger awö ndra misionaris bö’önia. |
|
Apa Yang Terjadi Sebelum
Misionaris Datang Ke Nias ? Ono
Niha adalah suku tertua yang mendiami seluruh kepulauan Nias, yang
diperkirakan para leluhur telah bermukim dan menyebar di pulau Nias ribuan
tahun yang lalu. Sebelum misionaris tiba, para leluhur
kita telah mendirikan ’Banua” dan ”Ori” di hampir seluruh kepulauan Nias,
hanya saja terpisah-pisah dan bersifat otonom, bahkan sering terjadi perang
antar banua atau antar Öri. Ono Niha yang mayoritas bertani, berburu dan
beternak mendasari seluruh aktifitasnya pada kepercayaan kepada dewa-dewa dan
melalui ritual dengan media ”Adu” (patung). Kehidupan masyarakat cukup
memprihatinkan karena kemiskinan, ketiadaan pendidikan, dan sering dilanda
oleh wabah penyakit yang membinasakan, seperti diare, TBC, malaria, dan
sebagainya. Tiada andalan mereka selain ”Fo’ere ba Adu”. Singkatnya, para leluhur kita sebelum
Injil masuk sangat memprihatinkan dan tinggal dalam kemiskinan dan
keterbelakangan. |
Hadia Zalua Fatua Lö Tohare
Misionaris ba Danö Niha? Ono
Niha, no soi satua sowanua ba zisagörö Tanö Niha. Töra ngawulu ngahönö fakhe,
no monahia wurugö Nono Niha, ba oi muzawili ira ba zi sambua Tanö Niha andre. Fatua lö tohare zolohe Turia Somuso
Dödö, no mowanua ndra furugöda, lafasindro mbanua, lalau gowasa, hewa’ae no
fabalibali, ba lö amakhaitara khö nawöra, ba itariana’i alua wasuwöta ba
gotalua mbanua, ma ba gotalua nöri. Arakha fefu ira mohalöwö ba danö, ba
lafalua göi wamolo awö wo’urifö. Fefu hadia nifaluara ba lafodanedane ba
ngawalö ni’olowalangigöra (dwa-dewa), ba lafalua ngawalö wanömba ”Adu”.
Ahakhö sibai dödöda ndra furugöda föna, me no toröi ba wa’anuma, mendrua manö
me asese itörö ira fökhö solohe ba wa’atekiko (wabah penyakit), simane talu
soyo, eha simiwo, malaria, ba tanö bö’önia. Lö tötönafö bö’ö khöra baero
wamazökhi Adu ba Fo’ere. Na mu’adogoi’ö wanguma’ö, wa no ba
wa’anumana ba toröi furi ndra furugöda föna, fatua lö tohare Haga Zo’aya. |
|
Bagaimana Sejarah Tibanya
Misionaris di Nias Pada tahun 1822/1823 pernah datang
utusan Mission Etrangers (badan Misi Katolik Roma), bernama Pere Wallon dan Pere Barart, tetapi baru tiga hari
setelah berada di Lasara, Gunungsitoli salah seorang meninggal dunia dan tiga
bulan kemudian yang seorang lagi meninggal dunia, sehingga belum sempat ada
buah pelayanan dari misi mereka. Itulah sebabnya, BNKP menyatakan dan
merayakan tanggal 27 September sebagai hari raya misi, dan pekabar Injil
bernama Lidwig Ernst Denninger sebagai rasul bagi Ono Niha, karena dia
menginjakkan kaki di Nias tanggal 27 September 1865, dan yang berhasil membawa
Ono Niha menjadi pengikut Kristus atau menjadi Kristen pada paskah 1874. Denninger berasal dari Berlin-Jerman. Ia
lahir pada tanggal 4 Desember 1815. Ia seorang yang aktif dalam “kebangunan
Rohani”, sehingga pada Usia 28 Tahunia tertarik menjadi Misionaris. Ia
melamar pada badan zending RMG di Barmen – Jerman, dan setelah diterima, ia
dididik menjadi misionaris di Sekolah Zending RMG di Barmen. Setelah
menamatkan sekolah zending, pada tahun 1847 ia ditahbis dan diutus menjadi
misionaris di Borneo (Kalimantan) di tengah masyarakat Dayak. Pusat Pekabaran
Injil waktu itu bertempat di Gohong-Kalimantan. Setelah 12 tahun melayani di Borneo dan
telah mulai menampakkan hasil dengan adanya orang yang dibaptis, tetapi pada
tahun 1859, terjadi “pemberontakan Hidayat” yang menyerang semua orang
berkulit putih karena dianggap penjajah, termasuk para misionaris. Ada 9
orang dari kalangan misionaris, isteri dan anak yang mati terbunuh. Denninger
dan beberapa misionaris lainnya sempat melarikan diri, sehingga lepas dari
bahaya kematian. Mereka mengungsi ke Semarang – Jawa Tengah. Lalu badan
zending RMG memutuskan mengutus mereka ke Tanah Batak untuk melakukan
pelayanan Pekabaran Injil, termasuk Denninger. RMG memberi tugas kepada Denninger untuk
melayani di Barus, sehingga pada tanggal 20 Oktober 1861 ia bertolak dari
Batavia menuju Padang dan tiba pada tanggal 21 Nopember 1861. Tetapi, ia
tidak bisa melanjutkan perjalanan ke Tanah Batak, karena di Padang, isterinya
sakit keras. Terpaksa mereka tinggal di Padang dengan menyewa sebuah rumah
sangat sederhana di kampung Cina – Padang. Di sana ia bertemu dengan Ono Niha
yang jumlahnya cukup banyak waktu itu. Ia sering berbicara dengan mereka dan
bahkan mempelajari bahasa Nias. Perjumpaan dan interaksi dengan Ono Niha di
Padang inilah yang telah membuat dia sangat tertarik untuk datang dan bermisi
di Nias. Peristiwa di Borneo dan penderitaan di Padang – telah membawa
“berkat” bagi Ono Niha. Semua yang dialami oleh
Denninger merupakan tanda dari Allah, tanda keselamatan bagi orang Nias. Walaupun belum ada persetujuan dari
badan misi RMG untuk bermisi di Nias, namun karena keinginan dan tekadnya ke
Nias, Denninger mengurus izin dari Gubernur Jenderal di Batavia, sehingga
pada tanggal 11 Agustus 1865 ia bertolak dari Padang ke Sibolga lalu ke Nias,
dan menginjakkan kaki di bumi Nias pada tanggal 27 September 1865. Pada awal
ia tiba ia tinggal di rumah sekretaris pemerintah Belanda, tetapi kemudian ia
membeli sebuah rumah di Gunungsitoli, dengan harga 600 gulden. Di sanalah dia
dan keluarganya tinggal, bersama anaknya Carolina dan Elias Denninger. |
Hewisa wa’atohare Misionaris
ba Danö Niha Me ba ndröfi 1822/1823 no irai tefatenga
misionaris moroi ba Mission Etrangers (badan Misi Katolik Roma), sotöo
Pere Wallon ba Pere Barart. Bahiza, lö fakhamö
mowua wohalöwöra, me ha 3 ngaluo zi samösa, iröi gulidanö börö wökhö, ba
tetanö ba mbanua Lasara – Gunungsitoli. Tölu wawa aefa da’ö ba iröi gulidanö
si samösa, irege lö nasa so nono niha sifakhamö labayagö Idanö. Da’ö
mbörö wa ba BNKP te’amoni’ö ba mutörö tödö zi 27 September, nifotöida ”hari
raya misi”, ba tafaduhu’ö wa Denninger no Sinenge ba Nono Niha (Rasul bagi
Ono Niha), me ba zi 27 September 1865 ihundragö danö niha, ba ibayagö idanö
me owasa fasa döfi 1874. Denninger andrö, no si otarai mbanua
Berlin – Geremani. Tumbu ia me 4 Desember 1815. No samösa si faofao ba
”zekola wangesa dödö” Denninger andre, irege ba ndröfinia si 28 adöni dödönia
tobali misionaris. Ifasura’ö döinia ba Mboto Misi sotöi RMG si so ba danö
Barmen – Geremani. Me no latema ia, ba labe’e ia ba zekola zending, ba Barmen
– Geremani. Me no awai sekolania, ba ndröfi si 1847 tefahowu’ö ia ba
tefatenge tobali misionaris ba mbanua Borneo (Kalimantan), ba mbanua Gohong,
ba gotalua soi niha Dayak. Me no 12 fakhe lahalö halöwö ba Borneo,
ba no ibörögö mowua, irege so nibayagö idanö, bahiza ba ndröfi 1859 alua
”wamadaö soi Dayak”, lafobanö ba labunu niha safusi uli, melawa’ö ”penjajah”,
lö lafaehuni ndra misionaris. So da 9 misionaris, fo’omo misionaris awö
ndraono zimate nibunu ba wamadaö andrö. Ira Denninger awö misionaris tanö
bö’ö, no fakhamö moloi, lasawagö Semarang – Jawa Tengah. Moroi ba da’ö, ihalö
gangetula RMG wamöhöi gasagasa halöwö Fanuriaigö turia Somuso dödö ba Borneo,
ba lafatenge ndra misionaris ba Danö Mbata, wolohe Turia Wangorifi andrö ba
gotalua soi niha mbata, fao Denninger ba da’ö No ihalö gangetula RMG wamatenge
Denninger ba Barus. Andrö me 21 Oktober 1861, iröi Batavia numalö ba Padang,
ba ofeta ia me 21 Nopember 1861. Bahiza me no ofeta ia ba Padang, tebai
itohugö wofanönia ba danö Mbata, me abölöbölö wökhö wo’omonia. Andrö wa isewa
nomo side’ide ba zotöi ”Kampung Cina”. Ba danö falukha ia Nono Niha. Adöni
dödönia khöra me faehu faoma niha Wada. Andrö adöni dödönia wangi’ila Li Nono
Niha ba Wada andrö. No adönia sibai dödönia ba walukhatania faoma Ono Niha,
ba da’ö zolohe ya’ia ba wangai angetula wamalua halöwö wanuriaigö Turia
Somuso Dödö ba Danö Niha. Salua ba Borneo, ba ngawalö wamakao sifalukha ia ba
Wada, no solohe ”Howuhowu” ba Nono Niha. Fefu zifalukha ya’ia, no tanda da’e
ba wolohe turia wangorifi andrö ba gotalua Nono Niha. Hewa’ae lö si so zura wefao dödö RMG
wamatenge ya’ia ba Danö Niha, bahiza börö wa’adöni dödönia we’amöi ba Danö
Niha, andrö i’andrö zura izi khö zamatörö Balanda si si ba Batavia. Me no
isöndra fewao dödö Gubernua Jenderal, andrö ba zi 11 Agustus 1865 iröi Wada,
numalö ba Ziboga awena adölö ba Gunungsitoli. Ihundragö Danö Niha me 27
September 1865. Me awena irugi, toröi ia ba nomo Sekretaris Pemerintah –
Balanda, bahiza lö ara aefa da’ö, i’öli nomo ba Gunungsitoli, fa’ebua mböli
600 firö. Ba da’ö toröia ia awö wo’omonia ba darua nononia, Carolina faoma
Elias Denninger. |
|
Bagaimana
perkembangan Berita Injil di Nias? Denninger memulai pekerjaan dengan
meningkatkan pengetahuan dan kecakapan bahasa Nias, apalagi karena bahasa
yang dipelajarinya di Padang lebih bercorak dan berdialeg Nias Selatan. Ia
terus belajar melalui interaksi dengan Ono Niha. Setelah bisa berkomunikasi,
walaupun sangat terbatas, ia memulai dengan pendidikan. Ia mengumpulkan
anak-anak dan mengajar mereka tentang menulis, membaca dan berhitung. Selain pendekatan pendidikan, ia juga
membantu masyarakat yang menderita berbagai penyakit, dengan memberikan
obat-obatan sambil berdoa. Dalam melakukan pelayanan kesehatan ia sering
bertentangan dengan para ”Ere” atau ”dukun” yang juga melakukan penyembuhan
dengan ritus-ritus terhadap Adu dan memantra obat-obat tradisional yang
digunakan. Denninger juga melakukan perkunjungan kepada para Salawa sambil
memberitakan kabar baik. Setelah
6 tahun melakukan pelayanan, maka pada suatu minggu di bulan april 1871 –
terdapat sekitar 140 orang yang datang mengikuti kebaktian minggu yang
dipimpin oleh L.E. Denninger. Orang Nias mau datang, tetapi dengan harapan
bahwa selesai kebaktian mereka akan mendapat tembakau, obat-obatan dan uang
sebesar 3 rimis. Sedikit melegakan hati Denninger bahwa RMG mulai memberi
perhatian ke Nias dengan mengutus Wihlem Thomas yang tiba di Nias
tanggal 14 Februari 1872 dan disusul oleh Friedrich Kramer pada tanggal 1
April 1873. Inilah yang membantu Denninger, baik di sekolah maupun di
pelayanan Pekabaran Injil. Memang sulit, tetapi pada akhirnya, hati orang
Nias terbuka untuk Injil. Masyarakat asal Hilina’a dan Onozitoli sebanyak
25 orang (termasuk keluarga Salawa Yawaduha) memberi diri dibaptis pada
kebaktian Paskah, tanggal 5 April 1874 di Gereja (Lods) Gunungsitoli.
Pembaptisan ini dilaksanakan oleh Denninger (untuk 12 orang) dan oleh Kramer
(bagi 13 orang). Inilah
orang Nias yang ada di Nias yang pertama sekali menerima Injil dan memberi
diri dibaptis menjadi Kristen. Tidak berhenti sampai di sana, semasih
Denninger berada di Nias, pada tanggal 23 Agustus 1874 terdapat 19 orang yang
telah mengikuti katekisasi, memberi diri dibaptis. Peristiwa ini
menyukakan hati Denninger, sehingga ia mendesak RMG untuk meningkatkan jumlah
missionaries yang diutus melayani di Nias. Sungguh besar jasa Denninger bagi
kekristenan di Nias. Selain berhasil membaptis, ia juga sempat membuat materi
pelajaran bagi anak-anak dan menerjemahkan Alkitab, khusus Injil Lukas.
Setelah itu, Denninger yang sudah berumur 60 tahun mulai menderita penyakit,
sehingga ia pergi cuti ke Batavia pada tahun 1875. Ia tinggal di rumah
menantunya (suami Calolina, seorang pegawai pemerintah Belanda yang sudah
pindah dari Nias ke Bogor). Pada awalnya hanya rencana cuti dan masih
ada keinginan melanjutkan pelayanan Missi di Nias, namun karena penyakit yang
parah dan tak terobati, akhirnya L.E. Denninger meninggal dunia pada tanggal
22 Maret 1876, serta dikebumikan di kuburan dekat anaknya tinggal, yakni di
wilayah Bogor. Kalau melihat perjalanan misi di Nias,
maka dapat dipetakan sebagai berikut: Pada 25 tahun pertama (1865-1890),
kekristenan di Nias hanya dapat berkembang di wilayah pemerintahan sipil
Belanda, yang disebut Rapatgebiet. Jemaat berdiri di Gunungsitoli, Dahana,
Ombölata dan Faekhu. Sudah dicoba di beberapa tempat di luar rapatgebiet,
yakni di Fagulo dan Bawolowalani, tetapi gagal dan Ono Niha di wilayah
tersebut bertahan dengan kepercayaan dan kebudayaan lama. Tetapi pada kurun
waktu 25 tahun kedua (1890-1915), seiring dengan penetrasi Kolonial Belanda
ke pedesaan dengan menumpas para pemberontak dan membuka jalan dengan rodi,
maka usaha Pekabaran Injilpun masuk ke berbagai wilayah kepulauan Nias. Untuk
wilayah utara misi masuk ke Bo’usö, Awa’ai, Sowu dan kemudian Hilimaziaya
sebagai pusat penginjilan di sekelilingnya. Di belahan Timur, misi masuk
melalui Humene – Sogae’adu – Bawalia. Di bagian tengah, misi masuk melalui
Lölöwua dan Sifaoro’asi. Ke wilayah barat, misi penetrasi ke
Tugala-Lahömi/Fadoro, Lahusa, Lolowa’u, Lahagu – Oyo, Lolomoyo dan kemudian
Lawelu. Sedang ke belahan Nias Selatan, misi masuk melalui
Hilisimaetanö dan Sa’ua; sedangkan ke pulau-pulau Batu, misi dari Bedan Misi
Lutheran Belanda yang melayani di sana. Pada 25 tahun ketiga (1916-1940) yang
dikenal dengan akhir zaman zending, kekristenan di Nias berkembang sangat
pesat yang didukung oleh gerakan pertobatan massal yang menyebar di seluruh
kepulauan Nias pada tahun 1916-1930. Pada tahap 25 tahun terakhir inilah Ono
Niha secara keseluruhan meninggalkan agama lamanya, dan masuk agama Kristen,
yang dilembagakan melalui sidang sinode 1 tahun 1936, dengan nama Banua Niha
Keriso Protestan (BNKP). Akhir zaman zending ini adalah tahun 1940, ketika
terjadi Perang Dunia Kedua, dimana seluruh misionaris ditawan oleh tentara
belanda dan kembali ke negerinya. Dengan demikian, sejak tahun 1940 hingga
sekarang BNKP dipimpin, digembalakan dan dilayani oleh Ono Niha. |
Hewisa
Halöwö Duria Somuso dödö ba Danö Niha? Ba wamörögö halöwö Fanuriaigö, ifa’anö
ia Denninger ba wahuhuosa ba Li Nononiha, me irasoi wa Li si no i’ila me so
ia ba Padang no mo’amböta sibai, mendrua manö me Li moroi ba mafi tanö raya.
Me no ibörögö i’ila Li Nono Niha ba Gunungsitoli, andrö ibörögö wangowuloi
iraono ba wamahaö ya’ira ba Wombaso, Fanura ba Fangerai. Baero halöwö famahaö, ifalua göi halöwö
fame’e dalu-dalu ba zofökhö, ba i’angandröi. Asese fatiti ira ndra Ere faoma
Duku ba wame’e daludalu andre, bahiza döhö zofökhö moroi ba daludalu sifao
fangandrö moroi khö Denninger, ba soyania lö döhö nifalua gere ma duku. Baero
da’ö, owölö’ölö göi Denninger andre wangondrasi ba fahuohuo khö ndra Salawa.
Itunö khöra duria somuso dödö. Me no 6 fakhe ihalö halöwö
fanuriaigö Denninger, ibörögö oroma mbua, ya’ia me migu ba April 1871, so ma
to 140 niha si möi ba kebaktian minggu nidönia’ö Denninger, hewa’ae ato zimöi
börö ba wangakali bago, daludalu, ba lasöndra gefe fa’ebua 3 rimi. Itugu
tedou halöwö andre, me ba zi 14 Februari 1872 tohare Wilhem Thomas, ba itete
Friendrich Kramer ba zi 1 April 1873. Ya’ira andre zanolo Denninger ba wangai
sekola, awö halöwö fanuriaigö. Moroi ba da’ö fefu, ba mowua Daroma Li
Lowalangi ba wa’auri zamondrongo, irege tefalua wamayagö idanö si föföna ba
zi 25 niha soroi mbanua Hilina’a (fao zalawa Yawaduha), ba moroi ba mbanua
Nono Zitoli. Tebayagö idanö ira me 5 April 1874 ba lods Gunungsitoli.
Famayagö idanö andre lafalua ira Denninger faoma Kramer. 12 Niha ibayagö
idanö Denninger, ba 13 niha nibayagö idanö nifalua Kramer. Ya’ira andre Niha Keriso siföföna ba
Danö niha. Ba tenga ha da’ö, tefatohu wamayagö idanö andre ba zi 23 Agustus
1874 khö ndra si 19 niha. Fefu zalua andre, ba no tobali omusola dödö, he
Denninger ba simanö göi mboto zamatenge ya’ira moroi ba danö Geremani. Andrö
ibe’e gangandröwania Denninger khö RMG ba danö Geremani, ena’ö la’oya’ö
lafatenge misionaris sohalöwö ba Danö Niha. No ebua sibai halöwö nifalua Denninger
ba Danö Niha. Baero wa no so nibayagö idanö, ba fakhamö göi ia wangehao buku
wamahaö ba ndraono sekola, ba i’ali zura duria Somuso Dödö nisura Luka, ba li
Nono Niha. Me no 60 fakhe ndröfinia, ba göna ia fökhö, irege ihalö wolombase,
möi ira ba Bogor, ba toröi ira khö numönönia (fagawe Balanda, sohalöwö ba
Bogor). Ha ”folombase sabata gohitönia, aefa da’ö omasi ia mangawuli ba Danö
Niha”, bahiza börö me tebai tedaludalunia sa’ae wökhö si no göna ba mboto,
andre ba zi 22 Maret 1876, iröi gulidanö, ba tetanö mbotonia ba Lewatö Soya,
si so ba Bogor. Na ta’osisi’ö waöwaö halöwö misi nifalua
ndra misionaris, ba tola mufosasi ia tölu faosatö. Ba zi 25 fakhe si föföna
(1865-1890), ba no ahou sibai wa’ateboloso duria somuso dödö. Ha ba wilayah
wamatörö Balanda, nifotöi Rapatgebiet, ya’ia da’ö ba Gunungsitoli, Dahana,
Ombolata ba Faekhu. No irai mutandraigö ba Fagulö faoma Bawölowalani, bahiza
lö mo’ölö. Awena me ba zi 25 fakhe sidua, ibörögö teboloso duria somuso dödö.
Me ba ginötö da’ö, ba ibörögö halöwö famatörö Balanda, ifahono zamadaö,
ibokai lala faoma halöwö rodi, ba i’atulö’ö mbanua sifa’udu. Teboloso göi
Duria somuso dödö ba zi sagörö tanö. Ba mafi tanö yöu, ba Mbo’usö, Awa’ai,
Sowu, ba ba Hilimaziaya awö sifasuinia. Ba mafi tanö ba gatumbukha luo, ya’ia
ba Humene, Sogae’adu ba Bawalia. Tanö ba gotalua, ya’ia ba Lölöwua faoma
Sifaoro’asi. Tanö ba gaekhula, ya’ia ba Dugala-Lahömi/Fadoro, Lahusa,
Lölöwa’u, Lahagu – Oyo, Lölömoyo ba Lawelu. Ba mafi tanö raya, teboloso ba
Hilisimaetanö faoma ba Za’ua. Ba ba Hulo Batu, ira misionaris moroi ba mboto
misi Lutheran Belanda zi möi ba da’ö. Ba zi 25 fakhe sitölu (1916-1940),
periode si’afuri ba ginötö zending. Ba ginötö da’e ba alua wa’atedou mbanua
niha Keriso, mendrua manö me itörö Fangesa Dödö Sebua, salua ba zi sagörö
Tanö Niha me döfi 1916-1930. Ba zi 25 fakhe afuriata andre, arakha fefu Nono
Niha no laröi ”Nadu”, sifaduhu dödöra föna, awö ngawalö hada ndra tua, ba
lasawagö agama sibohou, ya’ia Niha Keriso. Börö da’ö, teföfö’ö ba tefasindro
sa’ae Mbanua Niha Keriso ba sinode siföföna me döfi 1936, irege te’osambua’ö
fefu zamati ba organisasi sotöi Banua Niha Keriso Protestan, te’adogoi’ö
BNKP, nidönia’ö Misionaris A. Luck. Bahiza me döfi 1940, me alua wasuwöta
nifotöi Perang Dunia si-2, halöwö fangombakha, fokubaloi ba fondrönia’ö,
tebe’e ba danga ndra sohalöwö, Ono Niha. |
|
Penutup Demikianlah sejarah singkat kedatangan
dan pertumbuhan Injil di Nias pada zaman zending. Misi telah membebaskan,
mendamaikan, menyelamatkan dan mempersatukan kita masyarakat Nias. Oleh
karenanya, melalui perayaan misi dan reformasi, dan merayakannya sebagai HUT
BNKP, kita terpanggil untuk melakukan pembaharuan, meningkatkan pelayanan
misi di dunia ini. Kita diutus untuk melayani sesuai dengan amanat Program
Umum Pelayanan BNKP. Tuhan memberkati. |
Fondruhö Simanö
waöwaö wa’atohare ba fa’ateboloso duria somuso dödö ba danö niha, ba ginötö
Zending. Turia somuso dödö andre, ba no mowua, i’ohe wangefa, fangatulö,
fangorifi ba fangosambua’ö ya’ita Ono Niha. Andrö börö da’ö ba wamalua
perayaan misi dan Reformasi awö wanörötödö we’aso BNKP (HUT), tekaoni ita ba
wamohouni halöwöda, wamalua halöwö misi ba gulidano. Tekaoni ita we’amöi
enoni faudu ba Program Umum Pelayanan BNKP. Ya’ihahowu’ö ita Lowalangi.
Ya’ahowu. |
|
Pdt. Dr.
Tuhoni Telaumbanua, M.Si
Ephorus |
|

Posting Komentar